Sezione dedicata alle discussioni su Passato, Presente e futuro della nostra terra
mar gen 23, 2007 1:19 am
Tirisella
'Na vota nci steva 'na mamma e tineva 'na figlia ca si chiammava Tirisella, e 'a mannàva 'a maesta. Vicino a chesta maesta, ci steva 'e case r'o figlio r''o Re, e Tirisella ogni sera jeva adacquà 'a majurana r''a maesta. 'Nu juorno 'o figlio r''o Re s'affacciav'a coppa 'a finesta e 'a virètte e li ricette:
- Tiresella, Tirisella, aràcqua bona 'sta maiuranella!
Chesta si ni trasette a rinto, tutta 'mpistata . 'A maesta li spiava picché steva accussì, e iesse li rispunnètte comme l'aveva ritto 'o figlio d''o Re. 'A maesta li 'mmiziava:
- N'auta vota ca t''o dice, tu li deve rispònnere: E tu ca si' figlio 'e Re 'ncurunato, còntami quanta stella stanne 'ncielo e quanta rena a mare.
'A sculara, 'a sera, jette aracquà 'a majurana; 'o figlio d''o Re s'affacciava 'n'auta vota:
- Tirisella, Tirisella, aracqua bona 'sta majuranella!
- E tu ca sì' figlio 'e Re 'ncurunato, contami quante stelle stanne 'ncielo e quanta rena a mare.
'O figlio d''o Re si ni trasette pure tutto 'mpistato e dice tra isso stesso "Va buono mo' t'acconcie i'!" Piglia, va addo''a maésta, rice - Majé, i' mo' vaco vinnènne 'e pisce, vui mannàte Tirisella accattàrle e dicitincélle pure che chiaitàsse.
'O figlio d''o Re si rignètte 'na spasa 'e pesce, e 'e ghieve vinnènne. 'A maesta ricette.
- Tirise', va accàtta miezu ruòtele 'e pesce, e chiatènne assai.
Tirisella scenne abbascio:
- Bell'òmme, damme miezu ruòtele 'e pesce.
- I' nun 'o venco a dinari, 'o dò a chi mi rà 'nu vaso.
- Ebbìva isso, vo' 'nu vaso a me! Ramme 'o pesce e damménne assai.
- No! I' 'o dongo a chi mi rà 'nu vaso
E ca sotto e ca 'ncoppa, Tirisella mette 'e mane rinto 'a sporta; piglia 'o figlio r''o Re le rette 'nu vaso. Tirisella si ni jette 'ngoppa tutta 'ngullaràta. 'A sera jette a 'racquà n'auta vota 'a majuranella. 'O figlio d''o Re rice:
- Tirisella, Tirisella, 'racque bona 'sta majuranella.
- E tu ca sì' figlio 'e Re 'ncurunato, contami quanta stelle stanno 'ncielo e quanta rena a mare.
- 'O vaso avisti, ma 'o pesce no' aviste!
Tirisella si ni va 'ngoppa:
- Maesta, mia maesta, mi vulìstivi fa i' accattà 'o pesce, e chillo nun era 'o piscia- juolo, era 'o figlio r''o Re.
- Statti zitta, ricette 'a maesta, mo' t'acconcie i'. Accàttati 'na mula, e po' vaje alluc- canne: Chi da' 'nu vaso 'nculo a chesta mia mula , i' ci dò 'a mula con tutta la mia cintura.
Tirisella si veste a ommo, s'accatta 'a mula e passa pi' sotto 'o palazzo d''o Re alluccànno:
- Chi da' 'nu vaso 'nculo a la mia mula, i' ci dò 'a mula cu' tutta 'a cintura.
'O servo d''o Re 'o sintètte e rice:
- Signo', affacciàtevi. Che bella mula sta ccà sotto e sintite pure comme chillo bel- l'ommo allùcca. Picchè nun ci jate?
'O figlio d''o Re primma nun ci vuleva ì', ma po' ricette:
- Facìtele trasì rinto 'o palazzo.
'A facettero trasì. 'O figlio d''o Re jette pi' da' 'o vaso 'a mula, li facette 'mmocca.
Tirisella afferra 'a mula e si ni fuje. 'A sera jette aracquà 'a majurana: 'a vère 'o figlio d' 'o Re e dice:
- Tirisella, Tirisella, ràcqua bona 'sta majuranella
- E tu ca si' figlio 'e Re 'ncurunato, contami quanta stelle stanno 'ncielo e quanta rena a mare.
- 'O vaso aviste, ma 'o pesce no' aviste.
- 'A cacata 'mmocca ti pigliasti, ma 'a mula manc'aviste.
'O figlio d' 'o Re si ni trasètte: "Jessa ièra, va buono! Aggi'a pinsà i' mo'!" Va addo' 'a maesta e dice - Maje', stanotte, avìta fa' cuccà Tirisella cu' buje, picché i' l'aggia fa 'nu currìvo.
Quanno fuje 'a sera 'a maesta facette cuccà Tirisella cu' iessa, facènne abbiré ca aveva còsere 'nu lietto e l'aveva ajutà 'a sera. 'A notte 'o figlio d''o Re si mette sotto 'o lietto cu n'ago saccuràle 'mmano, e 'a pogne tutta quanta. Tirisella faceva:
- Maesta, mia maesta, pùlice e pìmmice dint''o lietto vuosto!
- Ruormi, figlia mia, ca so' linzola nove, nun so' puoste a lietto ancora.
'N'autu poco Tirisella si senteve pògnere:
- Maesta, mia maesta, pùlice e pìmmice dint'o lietto vuosto!
- Ruormi, figlia mia, so' linzola nove, nun so' puoste a lietto ancora.
E tutta 'a notte si facette 'stu vierzo. 'A sera appriesso Trisella jette aracquà 'a majurana; 'o figlio d''o Re esce 'n'auta vota:
- Tirisella, Tirisella, 'racqua bona 'sta majuranella.
- E tu ca sì' figlio 'e Re 'ncurunato, contami quanta stelle stanno 'ncielo e quanta rena a mare.
- 'O vaso aviste, ma 'o pesce no' aviste.
- 'A cacata 'mmocca ti pigliasti, ma 'a mula no' aviste.
- Maesta, mia maesta, pùlice e pìmmece dint'o lietto vuosto!
Tirisella si ni trase rinto, va addo' 'a maesta, rice:
- Maesta mia, vuje po' chelle che mi facìsteve, mi vulìstevi fa' cuccà cu' buje e mi facìsteve pògnere da 'o figlio d''o Re
- Nun te n'incaricà, nu' passa tiempo e ti faccio fa' 'a isso pure 'nu currìvo.
'Ncapo 'e rui juorni si sapette ca 'o figlio d''o Re steva malato. Piglia, 'a maesta 'o dice a Tirisella e la 'miziava ca si fosse vestuta 'a mierico, fosse juto là pi' li fa' 'na visita e l'avesse fatta 'na bona mazziata. Tirisella si veste 'a mierico, va là e dicette ca vuleva viré 'o malato, e ca pi' li fa' 'a visita avevano sta' 'nghiuse 'a rinto tutte 'e duje. Trasette rinto 'a cambra addo' steva cuccato 'o figlio r''o Re, si 'nghiurette e li facette 'na bona mazziata. 'O figlio r''o Re si mettette alluccà:
- Zi' mierico mio, 'nu chiù! Zi' mierico mio, 'nu chiù!
Piglia, Tirisella si spoglie e si da' 'a canoscere e po' si ni fuje. 'O figlio r''o Re ricette:
- Mo' mi l'aggia spusà, mo'.
Va addo' 'a maesta e le rice ca si vo' spusà Tirisella: 'a maesta 'nce 'o dicette e Tirisella rispunnette ca sì. Va add''o patre e rice:
- Papà, 'o figlio r''o Re mi vo' spusà, ma vuje primme 'e tutto m'avite accattà 'na signora 'e zucchero, 'ròssa quanto a me.
'O patre accattàva, e Tirisella si spusava 'o figlio r''o Re. Quanno fuje 'a sera Tirisella nun si cuccàva iessa rinto 'o lietto, ma ci mettette chella signora, ci attaccàva rui fili: tirànne uno, chella pupata acalàva 'a cape, e tirànne 'n'auto l'aizàva. E si mettette sotto 'o lietto. 'O figlio r''o Re si cuccàve c''a spada sfudarata 'mmano e quanno fuje 'a notte si mettette a fa':
- Tirisè, t'allicuorde quanno mi facive arraggià?
Tirisella tirava 'nu filo e faceva rìcere sì.
- E ti ni truove pentita?
Tirisella tirava n'autu filo e faceva rìcere no.
- Tirisè, t'allicuorde quanno mi facisti cacà r''a mula 'mmocca?
- Sì!
- E ti ni truove pintita?
- No!
- E t' allicuorde quanno ti vististi 'a mierico?
- Sì!
- E ti ni truove pintita?
- No!
- I' t'accìro?
- Sì!
'O figlio r''o Re, sdignato, li ra' 'na botta; piglia, li va 'nu poco 'e zucchero 'mmocca:
- Uh! - ricette - si sapeva ca tu ieri accussì doce nun t'acciréva.
Iesce subito Tirisella 'a sotto 'o lietto, rice:
- E i' picché sapeva ca tu ieri accussì barbero, nu' mi so' cuccata cu' te.
E accussì po' tutte 'e duje stettero sempe 'nzieme e nu' s'annumminàvano chiù 'e cose passate.
sab gen 27, 2007 4:15 pm
L ' Aucellone
'Na vota ci steva 'nu Re e 'na Regina, e tenevano 'na figlia. Chesta teneva 'a tuletta vicino 'a fenesta, e ogni matina si ieva a fa' 'a capa là. 'Nu iuorno, ammènte si steva facènne 'a capa, sente 'nu fruscie. Si va pe' butà, vere 'n'auciello 'ruosso 'ruosso; chisto si pigliava 'o pettine suio r'oro e se ne fuiètte. Chella se mette alluccà, trase rinto e 'o dice a 'o padre:
- Papà, papà, i' mi steve a fa' 'a capa vicino 'a finesta: è passato 'n'auciello 'ruosso 'ruosso, e s'ha pigliato 'o pettine mio r'oro. I' 'o voglio, i' 'o voglio!
- Statte zitta, figlia mia, papà te ne compra 'n'ato.
- No! i' voglio chillo, i' voglio chillo!
- Ma i' mo' addo' 'o vaco a 'ngappà?
- No! I' 'o voglio!
'O padre tanto facette, fino ca ce n'accattava 'n'ato, e chella s'accuitàva 'nu poco. Quanno fuie 'a matina appriesso, ca chella se steva facenne pure 'a capa vicino 'a fenesta, sente 'n'atu fruscie. Chillo stesso aucellone passa e si piglia 'o vacìle r'oro 'e chella; chesta rummàne accussì, corre add''o padre:
- Papà, papà, chillo stesso aucellone è passato pure mo', e s'ha pigliato 'o vacìle mio r'oro. I' 'o voglio, i' 'o voglio!
- E papà t'accatta!
- No! i' voglio chillo, i' voglio chillo!
- Ma i' che ci pozzo fa'? Chillo s' 'a pigliato; ce pozzo correre mai appriesso?
- I' 'o voglio, i' 'o voglio!
'O padre ci n'accattava n'ato: iessa s''o pigliava e se stette zitta po'. 'O iuorno ap- priesso, chella se torna a fa' 'a capa a 'o stesso pizzo: passa 'n'ata vota l'aucellone e si piglia 'a tuletta r'oro. Lesta iessa va add''o padre:
- Papà, papà, chillo è turnato 'a passà e s'ha pigliate 'a tuletta mia r'oro. I' 'a voglio, i' 'a voglio!
- Statte zitta, statte zitta, ca papà mo' te n'accatta 'n'ata; e po' quanno è dimane matina ca isso vene, nuie mettimmo 'o biccio 'ngoppa 'a fenesta, amméno quanno chillo vene azzecca, e nuie 'o pigliammo.
Quanno fuie 'a matina accussì facettero. L'aucellone si va pe' piglià chill'atu pettine, azzecca: iessa subito, subito 'o afferra e corre add''o padre:
- Papà, papà, i' 'o aggio 'ngappato! Mettimmelo rinto 'a caiola.
'O mettettero rinto a 'na caiola: isso sulo rinto a 'na cambra, e chella figliola, ogne tanto, 'o ieva a birè. 'Nu iuorno chillo le recette:
- Vué, i' te rico 'na cosa; ma tu nun hé a fa' sapè niente a nisciuno: i' nu' so' auciello, comme tu crire, i' songo 'nu figlio 'e Regnante. Aggi' avuto 'o restino ra 'e fate ca pe' ùnnece anne aggio ièssere accussì; agg' 'a purtà chesta spoglia. Ma, 'ncapo a chist'ùnnece anne, i' arrivento 'n'ata vota giovine. Mo' so' stato quatte iurne cu' tico, e mi stonche 'n'ati sette e po' me ne vavo, po'.
- No, tu t'hé a sta', sempe ca'; tu nun te' ne hé ì'!
- Nu' mi ci pozzo sta', se no 'e fate mi ranno 'o restino chiù gruosso.
- I' nun te ne faccio ì'.
- Sino! Quanno è benuto 'o tiempo, vire se mi ne vavo o no!
- E levatélle 'a capo, ca tu a ca' nun te ne vai chiù! T'hé sta' sempe cu nuie.
Corre add' 'o padre e rice:
- Papà, i' voglio mangià sola sola rint''a cambra addo' sta l'aucellone, e date roppia pietanza, pecché aggia ra' 'a mangià pure 'a isso.
- E chillo po' tanto mangia?
- Gnursi, papà, ratemélle ca chillo s''o mangia.
- E sino, figlia mia, sino
'O padre ci 'o deva e chella se 'nghiureva rinto 'a cambra; e mangiavano tutte e duie. Venimmegénne, mo' venette 'o tiempo ca chillo se n'aveva ì'; iessa 'nghiurètte porte e feneste. Ma chillo ch'era affattato, a mumento facette spaperanzà tutte cose e se ne fuiette. Pinzate chella com'avette rummané! Va add''o padre:
- Papà, papà, chillo se n'è fuiùto.
- E che t'aggi' a fa', pecché 'o hai fatto fui?
- I' aggio 'nghiuso tutte cose e chillo pure se n'è fuiuto.
- Figlia mia, mo' nun aggio che te fa'.
Piglia, chella se 'nghiura rint''a cambra, iessa sola, senza vulé mangià chiù, nu' buleva ascì, nu' parlava e nu' rireva chiù. Piglia, 'o Re verennòle accussì smussata 'n'aveva che fa' chiù pe' a fa' mòvere. Finalmente fa' menà 'o banno pe' 'o paese, ca chi faceva rirere 'a figlia o 'a faceva parlà, isso le reva 'nu 'ruosso comprimento; e tutte quante currevano, ma nisciuno ce puteva?
Lassàmme chesta mo', e pigliamme 'n'ata cosa. 'Na vecchia ieva cercanne a carità, s'abbuscava 'nu piezzo 'e pane, arrivava a 'nu pizzo se mangiava tutte 'e tozzole che teneva e se stipava 'o piezze 'e pane. Camminava, camminava, arriva a 'nu punto, teneva famme, va 'a piglià 'o piezzo 'e pane, e chisto le care 'a mano e a chillo pizzo addo' carétte, sfunnava. 'A vecchia se va p'affaccià e bére 'na 'rariata, se 'ncresceva 'a scennere là bascio. Ma pecché nu' teneva chiù pane, scennette. Scenne abbascio e trova 'na tavola tutta ben priparata, 'e tutte cose apparecchiata, e nu' ci steva nisciu- no. Virètte accussì, alluncàva 'a mano pe' si piglià caccosa, piglia 'a cucchiara se movette e le rette 'na mazzata 'ngoppa 'a mano, rice:
- Sora vecchia, quanno è benuto 'o patrone, allora se mangiarrà.
'A vecchia se stette cuieta, cuieta, pe' beré cu' ne succereva, quando una botta sente nu' fruscio. Vene 'n'aucellone, se leve 'a spoglia e arreventa 'nu bellu giovine: s'as- sette 'a seggia e se mette 'a pettinà cu' 'nu pettine r'oro e accummènza alluccà:
- Padrone 'e 'stu pettine r'oro addo' stai? - po' se lavava 'a faccia - Padrone 'e 'stu vacile r'oro addo' stai? - chiagnette 'nu buono piezzo, e po' iette a mangià. Quanno fuie all'urtimo r' 'a tavola se' sentette 'na voce - Vecchia, vieni 'a mangià!
Chella nu' si muveva, pecché nu' sapeva se chiammavano a iessa o no; ma sentette ricere 'n'ata vota:
- Vecchia, vieni 'a mangià!
- Ca' nu' ci sta nisciuno, - ricette 'a vecchia - mo' vavo i' e zitto, e chello che 'ne vene, vene!
Iette e mangiava senza ca nisciuno l'avesse ritto niente. A l'urtimo le superchiavano cierti purpette, iessa spaccava 'o piezzo 'e pane e ci 'e mettette rinto; e si steva là,
quanno sentette 'na voce:
- Vecchia, iesce fore!
Chella nu' buleva ascì, ma senza sapé né comme né quanno si truvava 'a fore. Venimmegénne mo', 'a vecchia sapette 'o banno ca 'o Re aveva fatto minà, e pinzava a ghì' iessa pure là a cuntà 'stu fatto pe' beré se 'a figlia r''o Re se muvéva a rìrere o a parlà. Iette e, quanno fuie abbascia 'o purtone, ricette a 'e servi ca iessa vuleva saglì 'ngoppa. Chillu nun 'a vulevano fa saglì; ma pecché a légge iera pe' tutte e ci puteva ì' chi vuleva, 'a vecchia sagliette. Se vulette 'nghiùrere rinto 'a 'na cambra iessa e 'a figlia r' 'o Re: accumminzàva a dicere:
- Signora mia, sentite 'nu fatto ca' m'è succiesso, verìte quanto è bello.
Chella tutta se muveva, tutta se sturciava ca nu' buleva sentì niente; ma 'a vecchia seguitava 'a dicere:
- M'abbuscai 'nu piezzo 'e pane, quanno arrivava 'a 'nu pizzo me carette, piglia là sfunnava.
'A signora tutta se sturcciava ca nun se ferava r''a sentì proprio; 'a vecchia 'o beréva:
- Ma, segnurì, e sentite! sentite appriesso quanto è bello, avit'a veré appriesso quanto vène bello - niente, 'a signora se tirava tutta quanta, e 'a vecchia seguitava - A chillo pizzo addo' se sfunnava, veriette 'na 'rariata, sciennette abbascio e truvava 'na tavola tutta priparata; ietta pe' mi piglià 'na cosa, e 'a cucchiara s'aizava e me rette 'na scòppola 'ngoppa a mano. E po' sentiette 'na voce: Sore vecchia, quanno ha mangia- to 'o padrone allora se mangerà! I' m'annascunniette, quando una botta sente 'nu frusce. Venette n'aucellone ('a signora accuminzava a sentì cu' piacere); chisto trase rinto, se leve chella spoglia e se mettette alluccà: Padrone 'e 'stu pettine r'oro addo' stai? Po' se lavava 'a faccia: Padrone 'e 'stu vacile r'oro addo' stai? Po' se iett'a mirà rint''o specchio: Padrone 'e 'stu specchio mio r'oro addo' stai?
Rispunnette 'a signora:
- Conta, vecchia, ca mi piace; conta, vecchia, ca mi piace.
- E sentite, sentite! chistu giovine po' si mettette 'a chiagnere e doppo iette a mangià. All'urtimo supirchiavano cierte coselle, sientette 'na voce: Iesci vecchia,vieni a mangià! I' 'a verità nu' buleva ascì, pecché nu' sapeva cu' chi 'a puteva avé; ma, po' verènne ca là ci steva nisciuno chiù, asciette 'a mangià, mi saziava e po' all'urtimo me stipaie pure roie purpette ca 'e tengo ancora, e pe' tale segno pruvàtene una. Chella s''a mangiava, e 'a tantu tiempo aveva pruvato niente chiù, chesta le parette tanto sapurita, e spiava 'a vecchia:
- Rimme mo', comme va' che te n'asciste?
- Sentite, roppo mangiato sentiette 'na voce: Vecchia, iesci fora! I' nu' buleva ascì; ma senza sapè comme, me truvaie fora.
- Me ci vuò purtà?
- Gnursì!
- Ma nu' dicimme niente a papà, facimme passà primma ruie iuorni.
'O Re sentette 'a figlia parlà:
- Ebbiva, ebbiva 'a vecchia! E' stata femmena capace 'e fa' parlà 'a figlia mia. A te spetta 'o riale - e le retta 'na gran summa.
'A figlia faceva:
- Papà, 'sta vecchia l'avimme fa' sta' 'nu poco cu' nuie.
- Sine, figlia, falle sta' quanto vuo' tu.
'Ncapo 'e sett'iuorni chesta recette vicino 'a vecchia:
- Ce ne vulimmo fuì stanotte?
- Comme credite vuie.
'A notte se ne fuiettero. Quanno fuie p' 'a via chella faceva:
- Zì' vecchia, tu addo' mi puorti?
- Camminate, 'e nu' ve 'n'incaricate.
Arrivavano a chillu pizzo, 'a vecchia se luvava 'o piezzo 'e pane 'a rinto 'o panare, 'o vuttava 'a chillu pizzo, là se sfunnava, rice:
- Scennite!
Scinnettero là bascio, e là po' ce steva 'a cucina. Ricette iessa vicino 'a signora:
- Trasite, e bulite viré chesta comme fa'.
Si iette 'a piglia' 'nu maccarone, e sentette 'na voce:
- Sore vecchia, quanno ha mangiato 'o padrone e ia padrone allora se mangerà.
Iette 'a piglià 'na purpetta, e 'n'ata vota:
- Sore vecchia, quanno ha mangiato 'o padrone e ia padrone allora se mangerà.
'A vecchia se n'iette e si mettette annascosta rinto 'a cucina 'nzieme co' 'a signora.
Ammanticate sentono 'nu fruscie. Arriva l'aucillone, si mette 'a fa' 'a capo:
- Padrone 'e 'stu pettine r'oro, addo' stai?
Si lava 'a faccia:
- Padrone 'e 'stu vacile r'oro, addo' stai?
Si va a mirà:
- Padrone 'e 'stu specchio mio r'oro, addo' stai?
Se facette tantu chianto, e 'ncapo 'a 'nu' poco 'e tiempo iette 'a mangià. Comme si mettette a tavola, se sentette 'na voce:
- Signora, vieni 'a mangià!
'A vecchia ricette:
- Signo', chelle certo chiàmmano a buie?
'A signora nu' ci vuleva ì', ma 'a vecchia accumpagnava iessa rinto 'a casa addo' si steva a mangià. Chesta va pe' se mettere a tavola, vere l'aucellone, 'o canuscette. Chillo pure aveva canusciuto a iessa, e le spiava:
- Comme va' ca te truovi ca'?
- So benuta 'a truvà a te: m'è fatto fa' tantu cammino, alla fine t'aggio truvato.
- Chi t'ha accumpagnato?
- 'Na vecchia.
- Embè mangiàmme nuie, facìmme mangià a iessa; e po' n''a mamnnàmme, e nuie ce stamme 'nzieme.
Quanno fuie all'urtimo r' 'a tavola, facettero mangià 'a vecchia e po' rice:
- Vecchia, iesci fora!
- M'aggia purtà pure 'a signora.
- 'A signora rummàna ca'.
- E comme aggio fatto tanto pe' ci 'a purtà, e mo' iessa rummàne e ì' esco?
'A vecchia se truvava fora; e ogne bote ca buleva trasì e minava 'o piezzo 'e pane, là nu' sfunnava chiù. L'aucellone tanto c''a vuleva bene, le rette tutte e chiave e se n'iette. Essa s'affacciava 'a fore 'a finesta, verette 'na vecchia, ricette chelle vecchia:
- 'O marito vuoste vi vo' bene?
Ricette iessa, rice:
- Comme no? chillo m'ha rato tutte 'e chiave 'mmano.
- E i' rico ca manco v' 'a rate tutte quante.
Ricette iessa:
- Vuie che dicite, comme nu' m'ha rate tutte quante?
Piglia, iessa se 'ne trasette tutta ammussata, venette l'aucellone 'a truvava accussì, ricette:
- Tu pecché stai accussì?
Ricette iessa:
- Sì, ricìte ca 'me vulite bene e 'na chiavetella nu' m'avite rate.
- Mo' me vuò perdere. I' pe' te cuntentà, t'a rongo… ma tu mi pierdi.
- 'N'avite paura. Ràteme 'a chiavetella, e 'nu' ve n'incaricate.
- Embè, teccatelle; ma ricuordete ca tu iesci fora po'.
- No, i' no' arape a nisciuna parte!
Chillo l''a rette, e se 'n'escètte. Isso ascètte. Piglia, chella arapètte chella purtellùccia, e ci ascette 'nu cavallo 'e vrito. Ce steva 'nu cavallo 'e vrito e ce steva l'aucellone a cavallo pure 'e vrito. Piglia, chesta rice, e 'o cavallo camminava e se scatuzzàva e iessa ascette fore a 'o palazzo. Chesta se n'iette, se mettette 'ncammino. Camminava, camminava e chiagneva; scuntàva 'nu vecchiariello, rice:
- Bella giovine che?bai facenne?
- E lassem'ì'.
- Ma pure rillo, ti potessi ra' cacc'aiuto.
Chella le recètte tutte cose, piglia isso rice:
- Tèccate 'stu buttigliello r'acqua, tu va là e sirògne 'o cavallo e a isso.
Chesta va là e suregnètte a tutte duie, e arriventàvano 'n'ata vota comm'erano, ma chillo le ricette:
- Va, vatténne mo'! no' aggio che te dìcere. I' t' 'o diciette.
Piglia, chella se n'iette, e ghiètte rinto 'o palazzo r''a mamma 'e l'aucellone, ma nu' sapeva ch'era 'a mamma 'e chillo. Ricette 'nfaccia 'a sentinella:
- Recìte accussì 'a signora: se me vo' tenì pe' purtinarie.
Chillo recèttero ca sì, e iessa se steva là tanto ca 'ncapo 'e tiempo facette 'nu peccirillo e 'o mettette nomme Marchionne. Quanno fuie 'a notte, l'aucellone iette là, 'o pigliava; rette adduobbie 'a mugliera e si mettette a bucà 'o peccirillo. Rice.
Fa la nonna, Marchionne,
se la 'ngnora n''o sapesse,
cu' bacile r'oro ti lavasse,
cu' fascia r'oro te 'nfasciasse,
cu' connela r'oro te vucasse.
Se li valle nu' cantassero,
se 'e campane nu' sunassero,
se maje jorno nu' facesse,
papà tuio cu' tico stesse.
E se ne iette. 'A notte appriesso va 'n'ata vota, trase rinto 'a casa r''a mugliera, le ra' adduobbie e se piglia 'o figlio e ci si mette a cantà 'a nonna:
Fa la nonna, Marchionne,
se la 'ngnora n' 'o sapesse,
se 'e campane nu' sunassero,
se maje jornu nu' facesse,
E se n'iette 'n'ata vota. Quanno fuie a matina, 'o padre 'e l'aucellone iette a passià pe' bascio, là stevano 'e carcerati, 'o verettere. Rice:
- Sua Maestà, grazia!
- Che grazia vulite?
- Nuie avimme sentute pe' doie notte:
Fa la nonna, Marchionne,
se la 'ngnora n' 'o sapesse,
se campane nu' sunassero,
se maje jorno nu' facesse,
Rispunnette isso:
- Embè, s'è 'o vero, i' vi faccio caccià 'a carcerati.
E se n'iette. Iette addo' chella 'a rice:
- Tu chi tieni 'a notte, lloco?
- Nisciuno, i' nu' saccio niente.
Ricette isso:
- Embè mettìmmece a fa' 'a posta.
Quanno fuie 'a notte ca l'aucellone iette, 'o padre 'o verette, scennètte abbascio e 'o canuscette. Rice:
- Ah! Tu, tu sive ca venìve 'a notte cà, e nu' te rive a canoscere.
Le spiava s'ierano finite l'anne r''o restino, che 'e fate l'avevano rato. Isso recette ca sì, e 'o padre se lagnava pecché nu' c'era iuto ancora là, e le spiava pecché cantava 'a nonna a chillu piccirillo. Chillo le cuntava tutte cose, comme chelle l'era mugliera, ca po' l'aveva lassate e ca isso 'o sapeva, e pecchésse ieva a cantà 'a nonna a 'o figlio. Accussì subito chiammavano 'a mugliera, chella 'o canuscette, s'aunirono e stettero sempe 'nzieme tutte e duie. E 'o Re facette caccià 'e carcerate, comme l'aveva prummìse.